تندرست

خواص زینک

تندرست

خواص زینک

زینک یا روی چیست

بدن ما برای رشد و ترمیم، نیاز به مواد مختلفی دارد. موادی که کم یا زیاد بودن هر کدام، عوارض متفاوتی را به دنبال دارد. دسته ای از مواد مورد نیاز بدن ما، تحت عنوان مواد معدنی شناخته می شوند. از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن، می توان به روی یا زینک اشاره کرد. زینک نوعی مکمل تقویتی است که بدن برای انجام اعمال گوناگون، به آن نیاز دارد. این ماده معدنی، جزو مکمل های مورد استفاده ورزشکاران نیز می باشد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد این ماده معدنی و تاثیر آن در ورزش صحبت کنیم. اگر قصد استفاده از این مکمل تقویتی را دارید، مطالعه این مطلب به شما توصیه می شود.

 

ساختار زینک

روی یا زینک zinc نوعی ماده معدنی و یکی از عناصر جدول تناوبی عنصر هاست. مواد معدنی مورد نیاز بدن ما، به دسته ماکرومینرال و میکرومینرال تقسیم می شوند. ماکرومینرال ها شامل موادی مثل پتاسیم، منیزیم، کلراید، سدیم و... است. میکرومینرال ها نیز شامل کروم، آهن، ید، زینک و... است. این مکمل تقویتی در بدن انسان ساخته و ذخیره نمی شود. بنابراین حتما باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. نکته جالب در خصوص این ماده معدنی این است که به دلیل نقش های زیادی که در بدن ایفا میکند، مکمل ورزشی محبوبی به حساب می آید.

 

عملکرد و نقش زینک در بدن

زینک zinc ماده ای است که بسیاری از آنزیم ها برای انجام عمل خود، به آنها نیاز دارند. آنزیم ها در تمام واکنش های زیستی که در بدن موجودات زنده رخ می دهد، دخالت دارند. بنابراین با کمبود زینک، عمل آنزیم ها با مشکل مواجه می شود. بدن ما برای ساخت پروتئین ها به این مکمل تقویتی نیاز دارد. این مسئله برای ورزشکاران و بدنسازان اهمیت بیشتری دارد. زینک در ترمیم زخم ها هم نقش بسیار مهمی دارد. ساخت ماده ژنتیکی DNA نیز به حضور این ماده بستگی دارد. بنابراین در رشد و تکثیر سلول ها نیز نقش دارند. وجود زینک برای سلامت سیستم عصبی نیز ضروری است. یکی دیگر از وظایف این ماده معدنی، تقویت سیستم ایمنی بدن است. با توجه به نقشی که زینک در رشد عضلات دارد، افرادی که به بدنسازی مشغول هستند، معمولا از این مکمل تقویتی استفاده می کنند. همچنین این ماده معدنی تاثیر فراوانی در افزایش انرژی و حفاظت از استخوان ها دارد.

 

 

عوارض کمبود زینک

یکی از عوارض کمبود این مکمل تقویتی، ضعف سیستم ایمنی است. با توجه به نقشی که این ماده معدنی در ترمیم زخم ها دارد، کمبود آن می تواند باعث مشکل در انعقاد خون شود. احساس بی حالی و خستگی یکی دیگر از عوارض کمبود این مکمل تقویتی است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت فعالیت ورزشکاران دارد. ریزش مو از دیگر عوارض کمبود زینک است. کمبود این ماده معدنی همچنین می تواند باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن غیر طبیعی و بی دلیل شود. یکی دیگر از مشکلات جدی کمبود زینک ، آسیب دیدن سیستم عصبی است، به طوری که دستگاه عصبی نمی تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد. همانطور که گفتیم وجود این ماده معدنی برای عملکرد بسیاری از آنزیم های بدن ضروری است. بنابراین کمبود آن فعالیت های زیستی بدن را دچار اشکال می کند. کمبود روی، باعث ریزش مو شده و دستگاه گوارش را با مشکل مواجه می سازد.

 

عوارض مصرف بیش از حد زینک

نکته جالب در خصوص زینک zinc این است که اگرچه ما می گوییم این ماده معدنی بسیار مهم است و بدن به آن نیاز فراوانی دارد، اما بدن ما به مقدار کمی زینک  برای فعالیت های خود این نیاز دارد. این به معنای بی اهمیت بودن این مکمل تقویتی نیست، بلکه به این معناست که نباید در مصرف زینک زیاده روی کنیم. مصرف بیش ار حد مکمل تقویتی زینک  می تواند باعث کم خونی شود. از طرفی ممکن است تاثیر معکوس بر روی ایمنی بدن شما گذاشته و آن را ضعیف کند. مصرف بیش از حد آن می تواند باعث سردرد نیز شود. همچنین مصرف زیاد این ماده معدنی می تواند باعث مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، استفراغ و معده درد شود. بنابراین به هیچ عنوان نباید این مکمل تقویتی را بیش از حد مجاز مصرف کنید.

 

منابع طبیعی تهیه زینک

از جمله غنی ترین منابع روی، می توان به عدس اشاره کرد. غذای عدسی سرشار از زینک است. تخم کدو، نان، زرده تخم مرغ و گوشت به خصوص گوشت گوساله سرشار از این مکمل تقویتی هستند. از منابع دیگر این مکمل تقویتی می توان به گوشت مرغ، جگر گوساله و شاه میگو اشاره کرد. آجیل و انواع مغزها، حبوبات و نخود فرنگی از دیگر منابع این ماده معدنی هستند. نکته مهم در خصوص زینک این است که معمولا میزان جذب زینک  گیاهی نسبت به زینک جانوری پایین تر است. پس سعی کنید موادی که جذب زینک  را کند می کنند، همراه با مواد غذایی که روی دارند، مصرف نکنید.

 

 

فوائد مصرف روی یا زینک برای ورزشکاران

یکی از موارد مصرف زینک برای ورزشکاران و بدنسازان این است که از آن برای افزایش حجم عضله استفاده می کنند. در حقیقت این مکمل تقویتی برای تولید هورمون هایی که به عضله سازی کمک می کنند، ضروری است. هورمون هایی مثل هورمون رشد و تستوسترون، هورمون هایی هستند که باعث افزایش حجم عضله می شوند و حضور زینک برای تولید آن ها ضروری است. یکی دیگر از مزیت های مصرف زینک zinc برای کسانی که به بدن سازی مشغول هستند این است که این ماده معدنی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می کند. در نتیجه ریسک بیمار شدن ورزشکار کاهش یافته و به این ترتیب راندمان فعالیت او افزایش می یابد. یکی دیگر از موارد مصرف این مکمل تقویتی در بدنسازی، برای چربی سوزی است. مصرف این مکمل به سوختن هر چه بهتر چربی ها کمک می کند.

یکی از مهم ترین نکات در خصوص مکمل ورزشی،  استفاده از مکمل اورجینال است. مکمل های بدنسازی تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت را باید از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. شما می توانید برای مشاهده مکمل بدنسازی و آگاهی از قیمت مکمل ورزشی و خرید مکمل اصل به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.  

2021-09-29 18:37:29


بازدید: 1755

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel