تیپ بدنی اندومورف

تیپ بدنی اندومورف

در بین تیپ های بدنی، تیپ بدنی اندومورف تو پر می باشد و معمولا بافت عضلانی آنها نرم خواهد بود. افراد با تیپ بدنی اندومورف به آسانی چربی جذب می نمایند. اندو ها عموما ساختاری کوتاه و همچنین با دست و پاهای ضخیم می باشند و عضلات قوی مخصوصا در بالای پاها دارند.
تیپ بدنی اندومورف طبیعتا در تمرینات پایین تنه به خصوص اسکات بسیار قوی هستند.
افرادی که تیپ بدنی اندومورف دارند متابولیسم آهسته ای خواهند داشت و همین امر باعث می شود افزایش وزن برای آنها آسان تر و کاهش آن برایشان سخت تر باشد. این مسئله همچنین رشد عضلات را متوقف خواهد کرد. با این حال، پیروی از یک رژیم غذایی اندومورف و برنامه ورزشی اغلب توانسته به افرادی که دارای بدن اندومورفیک هستند کمک کند تا اهداف سلامتی خود را برآورده نمایند و حفظ کنند.
افراد دارای تیپ بدنی اندومورف معمولاً بدنی نرم و گرد با کمری پهن و همچنین استخوان‌ها، مفاصل و باسن‌های بزرگ داشته، البته اگر قدشان را در نظر نگیریم.

 

تعریف تیپ بدنی اندومورف 


همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم تیپ بدنی اندومورف شاخصه و ویژگی های خاص خود را دارد و در واقع با بیان ویژگی های عمده و برجسته می توانیم این تیپ بدنی را تعریف نماییم. افرادی که دارای تیپ بدنی اندومورف هستند معمولا بر خلاف تیپ بدنی اکتومورف به صورت ژنتیکی و در حالت نرمال چاق تر یا درشت تر از حالت ایده آل می باشند و بدن های توپر و نرمی خواهند داشت.
عضلات بدنی اندومورف ها معمولا ضعیف تر و لخت تر می باشد و به میزان کافی قوی نیستند. چربی بدن این دسته از افراد معمولا زیاد می باشد و به راحتی هم از بین نخواهد رفت. از دیگر شاخصه های این تیپ بدنی می توان به قد کوتاه ، عضلات قوی پایین تنه و پاها ، فرم بدنی گرد و همچنین کاهش وزن سخت اشاره نمود.
این دسته از افراد عمدتا زمانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند و چربی انباشته بدن را از دست دهند با چالش هایی رو به رو خواند شد . چرا که به دلیل نوع عضلات ، چربی بالا و همچنین متابولیسم آهسته ممکن است نیاز باشد تا بیش از حد معمول برای لاغری خود اقدم نمایند. البته لازم به یادآوری است که با یک رژیم اصولی و تمرینات صحیح لاغری بر پایه اصول درست، کاهش وزن راحتی را می توانند تجربه کنند.

 

تیپ بدنی اکتومورف

 

ویژگی های فیزیکی تیپ بدنی اندومورف


پیش از این اطلاعات و همچنین ویژگی های بارز و برجسته تر در میان افراد با تیپ بدنی اندومورف را بیان کردیم، اما نمی توانیم با وجود یک یا چند ویژگی از این تیپ بدنی در یک فرد به صورت قطعی بگویم که او یکی از افراد با این تیپ بدنی می باشد . سنجش و تشخیص نوع تیپ بدنی هر فرد باید بر اساس اصول و در شرایط خاص و درستی صورت گیرد .
اصولا زمانی می توان بر اساس ویژگی ها تیپ بدنی فرد را مشخص کنیم، که فرد سالم با شرایط عادی باشد و مصرف دارو های خاص و همچنین عوارض ناشی از آن ، فعالیت های بشدت کم یا بیش از اندازه و همچنین عواملی نظیر آن سیستم بدنی و اندام فرد را تحت الشعاع قرار نداده باشد .

از جمله مهم ترین ویژگی های فیزیکی و سیستمی تیپ بدنی اندومورف در ادامه مطلب بیان می شود.


•    دارای عضلات لخت و ضعیف
•    پایین تنه آنها چاق تر
•    دارای چربی انباشته زیاد
•    عموما چاق
•    اندام های گرد و توپر
•    عضلات قوی در پاها و همچنین پایین تنه
•    دارای قد کوتاه یا متوسط
•    چربی سوزی و لاغری آهسته
•    متابولیسم ضعیف

 

چربی سوزی در تیپ بدنی اندومورف 


خبر خوبی که وجود دارد این است که شما به راحتی می توانید حجم عضلات و قدرت خود را بهبود بخشید. این فقط می تواند به شما در حفظ توده عضلانی هنگام کاهش چربی یاری رساند. روند کار برای تیپ بدنی اندومورف در بدنسازی بدین صورت می باشد که برای حفظ حداکثر میزان عضله در طی دوره کاهش وزن باید هفته ای حدود نیم تا 1 کیلو چربی از را از دست بدهند.
کاهش وزن در دو هفته اول چربی سوزی تقریبا بی معنی می باشد. در این دوره به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات ، کاهش احتمالی سدیم و آرامش سیستم هضم ، آب اضافی بدن را از دست می دهید و یا به خود اجازه خواهید داد پاکسازی شوید. هفته سوم، هفته پایه شما می باشد. در طول این هفته نباید بیش از 1 کیلو وزن از دست بدهید.

 

ورزشکار اکتومورف

 

مقدار چربی سوزی چقدر باشد ؟


این سوال خوبی برای تیپ بدنی اندومورف در بدنسازی است. شما در شرف یک دوره عضله سازی طولانی قرار دارید. در مدت 8 تا 12 هفته، صرف زمان بیشتر برای چربی سوزی ، فقط اتلاف وقت می باشد. تا رسیدن به وزن طبیعی و نرمال ، باید کم کم چربی را از دست بدهید. 
وقتی به آینه نگاه می کنید (با لباس) احساس رضایت از بدن خود می کنید و دیگر احساس چاقی ندارید، اکنون وقت آن رسیده که عضله سازی نمایید. برای اجرای یک رژیم غذایی موفق در جهت چربی سوزی ، باید برنامه خود را بر اساس عادات غذایی خود تنظیم نمایید.
 اگر جز افرادی با تیپ بدنی اندومورف در بدنسازی می باشید که بیشتر شب ها تمایل به خوردن غذا خواهید داشت ، تغییر در عادات رژیم غذایی می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد که به شما کمک نماید تا چربی خود را کم کنید و در پایان روز اهمیتی ندارد که چگونه تغذیه خود را تنظیم کرده اید و رژیم شما چگونه است، بله مهم این است که شما را در رسیدن به اهدافتان کمک نماید.

 

رژیم غذایی مناسب تیپ بدنی اندومورف 


افرادی که دارای بدن اندومورفیک می باشند احتمال دارد ویژگی هایی داشته باشند که رژیم غذایی، افزایش توده عضلانی و ورزش را برای آنها دشوار نماید. متخصصان رژیم‌های غذایی مخصوص اندومورف و برنامه‌های ورزشی را ابداع نموند که بر علیه این ویژگی‌های منحصربه‌فرد کار کرده تا به افراد که دارای تیپ بدنی اندومورف هستند یاری رسانده که وزن خود را کاهش دهند و بدن خود را سالم حفظ کنند.
در دهه ۱۹۴۰، روانشناس ویلیام شلدون، سه نوع بدن اصلی را توصیف نمود: اکتومورف، مزومورفیک و اندومورفیک.
از این میان، افرادی که دارای بدن اندومورفیک می باشند، دارای متابولیسم کندتری هستند. متابولیسم کندتر در واقع به این معنی است که بدن به احتمال زیاد کالری های اضافی را به چربی تبدیل خواهد کرد. بنابراین، اشخاصی که بدن آندومورفیک دارند احتمال دارد، نیاز داشته باشند که با دقت بیشتری آنچه میل می کنند، زمان و میزان خوردنشان را کنترل نمایند.
به گفته شلدون، اشخاصی که دارای بدن‌های اندومورفیک هستند دارای  ویژگی‌هایی می باشند که پیروی از برنامه‌های غذایی و ورزشی آنها را چالش‌برانگیزتر خواهد کرد. برای مثال، احتمال دارد تمایل کلی به غذا، آسایش و آرامش نیز داشته باشند.
همچنین، این افراد معمولاً اندام بزرگتری نسبت به بقیه دارند و وزن اضافی نیز دارند، بنابراین ممکن است بیشتر مستعد بی تحرکی قرار بگیرند.
افرادی که دارای تیپ بدنی اندومورف هستند، همچنین ممکن است برای به دست آوردن توده عضلانی مشکل داشته باشند. زیرا چربی اضافی موجود در بدن باعث ترشح بیش از حد هورمون استروژن می شود. در واقع افزایش سطح استروژن یکی از دلایل کاهش سطح هورمون هایی مانند تستوسترون خواهد شد که باعث رشد عضلات در بین این افراد می شود.

 

تمرینات مناسب تیپ بدنی اندومورف


•    هر ست تمرینی با ۱۵ تکرار باشند.
•    بین هر ست تمرینی یک استراحت ۳۰-۴۵ ثانیه ای را لحاظ کنید.
•    تا می توانید ورزش های هوازی را انجام دهید.
•    برای سوزاندن کالری بیشتر از وزنه های ترکیبی می توانید استفاده کنید.

 

مکمل های مفید برای افراد با تیپ بدنی اندومورف

 

افرادی که دارای استایل بدنی اندومورف هستند و توده چربی بالایی در بدن خود دارند توصیه می شود از مکمل بدنسازی مناسب استفاده کنند، از این رو پیشنهاد می شود از پروتئین وی در طول تمرینات بهره مند شوند. همچنین مصرف ال کارنیتین و چربی سوز ها برای این افراد بسیار مفید خواهد بود. از طرفی این ورزشکاران باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهند تا سریعتر به اندام ایده آل خود دست پیدا کنند.

2022-11-12 13:47:20


بازدید: 1256

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel