آنچه در مورد مکمل گینر باید بدانید

آنچه در مورد مکمل گینر باید بدانید

اگر شما تمرینات بدنسازی انجام می دهید، حتما اسم مکمل گینر را خیلی شنیده اید. شاید هم دوستان یا مربی شما  مصرف مکمل گینر را پیشنهاد کرده باشد.
زمانیکه در مورد مکمل های بدنسازی صحبت می شود، نام این مکمل معروف، در میان محبوبترین مکمل ها به چشم می آید. مکملی که معمولاً به عنوان تکمیل کننده رژیم غذایی و همچنین مکملی برای افزایش وزن و عضله شناخته شده است.
اما آیا خرید این گینرها بدون اطلاع کافی، کار درستی می باشد؟ و باعث پیشرفت وضعیت بدنی شما خواهد شد؟ در این مطلب تلاش کرده ایم در مورد تمامی عوارض جانبی، فواید و مسائل مرتبط با گینرها صحبت نماییم.

 

تعریف مکمل گینر


این محصول که با توجه به محتویات آن برای افزایش وزن یا افزایش عضله سازی خریداری خواهد شد. مثلاً فردی که گینر افزایش وزن خریداری کند، بدون شک شخصی می باشد که در وزن گیری دچار مشکل شده است و تا به الان به سختی وزن اضافه می کرده، گینر عضله ساز نیز نقش مکمل کمکی را ایجاد می کند و برای افرادی می باشد که در عضله سازی مشکل دارند.

به طور کلی مکملی با کالری بالا و همچنین حاوی کربوهیدرات و پروتئین و مقادیری چربی سالم می باشد. یک گینر خوب و مناسب باید دارای اسید آمینه لازم، کربوهیدرات پیچیده یا ساده (با توجه به نوع آن) و نیز طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز باشد.
هرچه مکمل از نظر کیفیت بهتر باشد پروتئین به کار رفته در آن هم کیفیت بیشتری خواهد داشت. در گذشته برخی مکمل ها از قند و چربی ایجاد می شدند، که بسیار برای افزایش وزن مناسب هستند، ولی برای سلامتی و روند تناسب اندام مضر بودند.
بخش اعظم کالری گینر ها از کربوهیدرات هایی است که ترکیبی از گلوکز و نیز مالتوز هستند. برخی فواید گینر ها نیز می توان به مواردی همچون کمک به ریکاوری و ترمیم بعد از تمرینات سخت و سنگین، تقویت عملکرد ورزشی شخص، رشد سریع عضلات ورزشکاران اشاره کرد. اگر جز یکی از دسته های زیر هستید، می توانید مکمل های گینر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.


1.     اشخاصی که بدنسازی کار می کنند.
2.     افرادی که به صورت منظم به باشگاه می روند.
3.     افرادی که به دنبال رشد عضلات خود هستند.
4.     افرادی که به دنبال ترمیم و همچنین ریکاوری عضلات هستند.
5.     اشخاصی که برای افزایش وزن تلاش می کنند.

 

کدامیک پروتئین بیشتری دارند گینر یا کربوهیدرات؟


نسبت ترکیب کربوهیدرات و پروتئین در هر نوع متفاوت می باشد. هر بدنساز با توجه به وضعیت ورزشی خود از یک نوع مناسب می تواند استفاده کند. در مکمل های نوع افزایش وزن، کربوهیدرات بسیار بیشتری نسبت پروتئین دارند که به اصطلاح برای وزن گیری مناسب می باشند.
برای جبران کمبود وزن شدید نیز می توان تا مدتی از این نوع مکمل با کربوهیدرات بالا استفاده نمود. پس از مدتی برای عضله سازی نیز به سراغ مکمل های پروتئینی بروید، اما همانطور که بیان شد، نوع عضله ساز نسبت پروتئین بیشتری داشته و برای بدنسازانی که تمرین قدرتی با قصد افزایش حجم عضلات انجام می دهند مناسب تر است.

 

ورزشکار بدنساز

 

ترکیبات تشکیل دهنده مکمل گینر


در حالی که گینر ها،  به بسیاری از پودرهای متداول پروتئینی شباهتهای زیادی دارند، اما برخی تفاوت های کلیدی دارند. البته این تفاوت ها، فرمول و عملکرد آنها را از هم جدا خواهد کرد. محصولات گینر تقریبا همیشه حاوی کالری، پروتئین و کربوهیدرات بسیار بیشتری نسبت به پودرهای پروتئین 100% می باشند. این مواد مغذی برای افزایش حجم بدن، حیاتی است.

 

•    ‌کالری و کربوهیدرات


ویژگی بارز گینر ها، محتوای بالای کالری آنها می باشد که برای افزایش وزن ضروری خواهد بود. بسیاری از گینرها در هر وعده، نسبت به پودرهای پروتئین استاندارد،  بیش از سه برابر  کالری دارند. مقدار زیاد کالری باعث نتایجی خواهد شد که در کل این محصولات برای این اهداف طراحی شده اند. 
برخلاف اکثر پودرهای استاندارد که کالری کل از پروتئین گرفته شده است، کالری گینرها از کربوهیدرات ها گرفته می شود. مالتودکسترین، شربت ذرت، و سایر مواد قندی اضافی را نیز می توان به وفور در گینر ها پیدا کرد. این ترکیبات به راحتی هضم خواهند شد، بدون اینکه پودر را خیلی غلیظ یا غیرقابل حل نمایند.

 

•    ‌چربیها، انواع مواد افزودنی و همچنین مواد مغذی اضافه شده


مقدار چربی موجود در گینرها به اندازه کربوهیدراتها نیست، اما به طور قابل توجهی بالاتر از پودرهای پروتئین استاندارد است.  مقدار بالای کلسترول و سدیم نیز قابل ذکر می باشد، هر چند بخشی از هر محصول غذایی با کالری بالا می باشد. 
ویژگی بارز یک مکمل گینر مناسب، کالری زیاد آن است، اما به این معنی نیست که فاقد مواد غذایی با ارزش هستند. برخی گینر ها حاوی افزودنی هایی همانند ویتامینها، BCAA، کراتین مونو هیدرات و غیره نیز می باشند. داشتن این ترکیبات در مکمل گینر به ایجاد یک ترکیب غذایی کامل تر کمک می کند.

 

وزنه بدنسازی

 

نحوه اثربخشی گینر ها


اثرات گینر ها بر بدن به زمان استفاده آنها بستگی خواهد داشت. مصرف این مکمل ها قبل از ورزش باعث خواهد شد که انرژی بدن بالاتر رود و علایم خستگی در طول ورزش کاهش پیدا نماید.
استفاده از مکمل گینر در بدنسازی بلافاصله بعد از ورزش سبب بازسازی گلیکوژن در عضلات خواهد شد و چربی بدن را بالا می برد و به رشد عضلات یاری می رساند. علاوه بر این، با توجه به اینکه گینر ها حاوی کربوهیدرات بالایی هستند، مصرف آنها معمولا باعث افزایش چربی در بدن خواهد شد.
مطالعه ای بر روی ورزشکاران در دهه 90 نشان داده است که مصرف مکمل گینر به مدت 4 هفته باعث می شود، چربی 700 گرم افزایش پیدا نماید و این مقدار دو برابر بیشتر از افزایش حجم عضلات خواهد بود.

قبل از آنکه در مورد اثربخشی گینر ها صحبت کنیم، درک هدف آنها به عنوان یک مکمل، بسیار مهم می باشد. برای این کار باید بر روی فرآیند متابولیک درگیر در کاهش یا افزایش وزن مطالبی بیان شود. کیفیت وزنی که حاصل می شود یا از بین می رود، به ترکیب درشت مغذی ها و نوع فعالیت بستگی مستقیمی دارد. در حالی که کمیت تغییر وزن تقریبا به طور کامل به کالری دریافتی بستگی خواهد داشت. 
به بیان ساده تر هر چه کالری بیشتری دریافت کنید، وزن بیشتری اضافه می کنید. و این نکته اصلی خرید مکمل های گینر می باشد.
با این حال، مقدار بیشتر همیشه به معنی کیفیت بهتر نیست. اضافه کردن کالری یا پروتئین زیادی به رژیم غذایی احتمال دارد، همواره نتایج  بهتر را ایجاد نکند. اگر وزن اضافه شده بیشتر به صورت چربی بدن ظاهر شود تا عضلات خشک، احتمال دارد بازدهی به شدت کاهش پیدا کند.
 آیا این بدان معناست که گینرها، یک مکمل اضافه می باشند؟ مطمئنا پاسخ این سوال منفی خواهد بود. اکنون می دانیم که مکمل گینر در واقع چه نوع مکملی است و فرآیند افزایش و کاهش وزن در بدن چگونه انجام می شود. 
اجازه دهید ببینیم چه کسانی می توانند از مصرف گینرها نفع ببرند. با وجود بسیاری از پودرهای پروتئینی دیگر که در بازار موجود هستند، چرا باید، مصرف مکمل گینر را انتخاب کنیم؟

•    مصرف کالری کافی


برای افزایش حجم، به کالری اضافی نیاز خواهید داشت. این بدان معناست که روزانه 500-700 کالری بیشتر از چیزی که با تمرین یا دیگر فعالیتهای روزانه از بین می برید یا اصطلاحا می سوزانید، دریافت کنید. اگر در تلاش برای افزایش وزن هستید، اما وزنی اضافه نمی کنید، به دلیل عدم دریافت کالری مازاد است. بدون کالری اضافه نمی توانید وزن اضافه کنید. این مسئله واقعا به همین سادگی است.

 

•    ‌استفادها از درشت مغذی های باکیفیت


هنگام تلاش برای دستیابی به کالری اضافه، مصرف درشت مغذی های با کیفیت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. احتمال دارد، عبارت "حجم کثیف" به گوش شما رسیده باشد. این عبارت به زمانی اشاره خواهد داشت که برای رسیدن به کالری اضافی هر چیزی که دوست دارید را میخورید. مصرف مرغ سرخ کرده ممکن است کالری دریافتی شما را بالا ببرد، اما با افزایش چربی نیز همراه خواهد بود.

 

•    ‌یک وعده غذایی کامل  و غنی از درشت مغذی ها


مصرف یک وعده غذایی بزرگ احتمال دارد که  باعث ایجاد نفخ گردد. اگر این وعده غذایی قبل از تمرین خورده شود، می تواند به شدت بر توانایی تمرین تاثیر گذاشته و کیفیت را پایین آورد. از طرف دیگر، احتمال دارد، پس از تمرین به اندازه کافی احساس گرسنگی نداشته باشید که یک وعده غذایی کامل میل کنید. اینجاست که مصرف مواد غذایی مایع، به شکل پودر کربو پروتئین (مکمل گینر) می تواند کار را آسان تر کند.

 

•    ‌مصرف پروتئین، کربوهیدرات و نیز چربی کافی


احتمال دارد، مصرف درشت مغذی های مورد نیاز برای افزایش حجم همانند پروتئین و کربوهیدراتها، مشکل باشد. این بدان معنا خواهد بود که مصرف سبزیجات و میوه های کافی در مرحله افزایش حجم نیز می تواند به راحتی فراموش گردد. حتی احتمال دارد جایی برای مصرف این مواد وجود نداشته باشد. 
این مواد غذایی فیبر، ویتامینها و مواد معدنی را در خود دارند. برای عضله سازی، تمرینات سیستم ایمنی را تحت فشار قرار می دهند و التهاب زیادی ایجاد خواهند کرد. مکمل گینر با تامین بیشتر این ترکیبات، یک گزینه عالی بحساب می آید.

حجم با کیفیت


"حجم با کیفیت" در مقابل کالری اضافه بیش از حد، به کالری اضافه جزئی اشاره می کند. هر دو منجر به افزایش حجم خواهند شد، اما مقدار آنها متفاوت است. مصرف یک مکمل گینر می تواند به شما در افزایش کالری دریافتی کمک بسیاری کند. زیرا اندازه وعده ها برای پروتئین، کربوهیدرات و چربی به راحتی قابل اندازه گیری است.
انجام این کار بسیار ساده است، زیرا در پشت بسته بندی توضیحات آن وجود دارد. اما در مورد وعده های غذایی باید همه چیز را وزن نمایید تا مقدار دقیق درشت مغذی ها را استخراج کنید.

 

مکمل بدنسازی گینر

 

بهترین زمان برای مصرف یک گینر


هدف اصلی مکمل گینر، افزایش کالری و همچنین تقویت رشد است. به این معنی که می توان آن را صبح مصرف نمایید تا انرژی روزانه را برای شما تامین کند و فورا کالری دریافتی را بالا ببرد. با این شیوه مصرف، دیگر نیازی نخواهید داشت که در طول روز دائما نگران دریافت کالری کافی از سوی غذای مصرفی باشید. 
همچنین، می توانید آن را بعد از تمرین و بعد از اینکه کالری زیادی را صرف تمرین نموده اید، مصرف کنید. یک گینر خوب و ایده ال حاوی پروتئین بالایی می باشد، که به رشد و ترمیم عضلات کمک خواهد کرد.
همچنین دارای کربوهیدرات هایی است که به عنوان منبع اصلی و مهم انرژی بدن برای کمک به ریکاوری انرژی عمل خواهد کرد. مصرف گینر می تواند روشی عالی برای کمک به افزایش اندازه و همچنین حجم از طریق افزایش کالری دریافتی روزانه نیز باشد.
به خاطر داشته باشید برای افزایش رشد عضلات هنگام مصرف مکمل گینر، باید به طور منظم و همچنین سخت تمرین نمایید. در غیر این صورت، مصرف تعداد زیادی کالری منجر به افزایش چربی در بدن خواهد شد.

 

انواع مختلف مکمل گینر


گینرها در دو دسته افزایش وزن (گینر با درصد بالای کربوهیدرات، نسبت ۸۰ درصد کربوهیدرات به ۲۰ درصد پروتئین)  و افزاینده حجم یا عضله ساز (گینر با درصد بالای پروتئین، نسبت 55 درصد کربوهیدرات به 45 درصد پروتئین)  یافت می شوند.

تعریف ویت گینر


گینرهای افزایش وزن یا همان ویت گینر شامل کربوهیدرات، چربی، برخی آمینو اسیدها، پروتئین، ویتامین ها و املاح معدنی می باشند، در گینرهای افزایش وزن نسبت کربوهیدرات به پروتئین بالاتر می باشد. چرا که هدف از مصرف این نوع مکمل گینر افزایش وزن است. ویت گینر ها، سطح بالایی از کالری را دارند که بخش عمده ای از این کالری ناشی از کربوهیدرات موجود در مکمل است. همانطورکه قبلاً نیز اشاره کردیم، گینرهای افزایش وزن با هدف افزایش وزن استفاده می شوند. بنابراین این نوع مکمل ها مناسب افرادی خواهد بود که با وجود برخورداری از رژیم غذایی صحیح به سختی وزن اضافه کرده و به اصطلاح "hardgainer" هستند.

 

ویژگی های ویت گینر


یک مکمل گینر افزایش وزن استاندارد، دارای 600 الی 1200 کیلوکالری انرژی در هر سروینگ سایز (هر سروینگ سایز در برنامه های مختلف می تواند 1 پیمانه یا 4 پیمانه باشد) است. در یک گینر افزایش وزن استاندارد، نسبت میزان کربوهیدرات به پروتئین 70 به 30 درصد می باشد. یعنی 70 درصد کربوهیدرات و 30 درصد پروتئین خواهد بود.
یک گینر با کیفیت، شامل تمام ریز مغذی های ضروری و نیز آنزیم هایی خواهد بود که به هضم و جذب بیشتر و بهتر یاری می رساند. معمولا در بین گینرهای معتبر این فاکتورها غذایی رعایت شده است.
نکته بسیار مهم این است که افزایش وزن زمانی امکان پذیر است که مقدار انرژی که فرد دریافت می کند از میزان انرژی مصرفی آن فرد بیشتر می باشد. بنابراین اگر شما نیز قصد افزایش وزن را دارید در اولین مرحله بایستی میزان کالری مورد نیاز خود را محاسبه نمایید.

 

مقدار و زمان مناسب مصرف ویت گینر ها


بهترین بازه زمانی برای مصرف ویت گینر ها، صبح، قبل و بعد از تمرین و همچنین قبل از خواب خواهد بود. همانطور که در بخش فوق نیز اشاره کردیم برای اینکه بتوانید از مکمل های افزایش وزن، نتیجه دلخواه را دریافت کنید، محاسبه میزان کالری مورد نیاز بدن اهمیت بالایی دارد.
در واقع افرادی که قصد افزایش وزن از طریق مکمل گینر را داشته باشند، در طول روز باید 1000 الی 1200 کالری از طریق گینر افزایش وزن دریافت نمایند. برخی از گینرها در هر پیمانه 600 کالری دارند ، در نتیجه باید 2 پیمانه در طول روز مصرف کنند تا افزایش وزن ایجاد شود. 
می توانند این 2 پیمانه را بصورت 4 نصف پیمانه در طول روز تقسیم نمایند. البته این موارد مصرف مکمل برای یک آقا با سن 22 الی 30 سال و نسبت قد 180 به وزن 60 کیلوگرم می باشد. خانم ها می توانند از طریق مکمل گینر 600 الی 800 کالری برای افزایش وزن دریافت نمایند.

 

مصرف مکمل گینر

 

مکمل ویت گینر برای چه کسانی مناسب است؟


گینر ها برای افرادی مفید خواهند بود که به نسبت وزن پایینی دارند و مصرف این مکمل ها سبب افزایش وزن و حجم عضلات  آنها می شود. خبر خوب برای افراد لاغر و کم وزن و افرادی که ساختار بدنی ضعیفی نیز دارند و به سختی وزن آنها بالا می رود، این است که این مکمل ها گزینه بسیار مفیدی برای رفع این مشکل هستند. با استفاده از گینر ها ذخیره کالری بدن افزایش پیدا خواهد کرد.
اما این مکمل برای بدنسازان حرفه ای و همچنین افرادی که می خواهند عضلات آنها رشد پیدا کنند به هیچ عنوان مفید نخواهد بود. در چنین مواردی، استفاده ی منظم از مکمل های پروتئین وی بسیار موثر می باشد، زیرا حاوی آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن خواهند بود. این مکمل ها با توجه به برند تولید 75 تا 95 درصد از پروتین مورد نیاز بدن برای عضله سازی را تامین کرده و در این راه نقش موثرتری دارند.

 

تعریف و ترکیبات مکمل مس گینر


گینرهای عضله ساز یا مس گینر ها که در اصطلاح به گینر با پروتئین بالا نیز معروف هستند، شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی ، املاح معدنی، ویتامین ها و برخی اسیدهای آمینه می باشند. مس گینر ها نیز مانند ویت گینر ها دارای سطح کالری بالایی هستند.
یکی از مهم ترین عواملی که گینرهای عضله ساز و نیز گینرهای افزایش وزن را از یکدیگر متمایز کرده است مقدار پروتئین و کربوهیدرات موجود در آن ها خواهد بود. از آنجایی که هدف اصلی مصرف مس گینر ها،  عضله سازی و در واقع افزایش حجم و همچنین توده عضلات می باشد و بالعکس هدف اصلی از مصرف ویت گینرها افزایش وزن می باشد.
مس گینر ها در هر سروینگ سایز دارای مقدار پروتئین بالاتری در مقایسه با گینرهای افزایش وزن خواهد بود. همچنین این مکمل ها حاوی مقدار کربوهیدرات به نسبت پایین تری در مقایسه با ویت گینرها هستند.

 

ویژگی های مکمل مس گینر استاندارد و باکیفیت


یک مس گینر استاندارد و همچنین با کیفیت در هر سروینگ سایز حاوی 450 الی 800 کیلوکالری انرژی خواهد بود. همچنین یکی از مهم ترین معیارها در تعیین کیفیت گینرهای عضله ساز، وجود پروتئین های با کیفیت بالا همچون پروتئین وی در آن می باشد. پروتئین وی سرشار از آمینواسیدهای زنجیره ای با سرعت جذب بالاست.
در یک مکمل مس گینر استاندارد، نسبت پروتئین به کربوهیدرات دقیقا  50 به 50 درصد خواهد بود. چرا که هدف از مصرف این محصول ساخت عضله و همچنین ماهیچه است نه افزایش چربی ها . یک گینر با کیفیت، شامل کربوهیدرات های ساده و نیز،  تمام ریزمغذی های ضروری برای فرد و آنزیم هایی می باشد که به هضم و جذب بیشتر و بهتر یاری می رساند.
همانطور که در بخش فوق اشاره کردیم یک مس گینر با کیفیت در کنار کربوهیدرات های پیچیده دارای کربوهیدرات های ساده نیز خواهند بود. کربوهیدرات های ساده در گینرهای افزاینده حجم نقش بسیار مهمی را دارند.
پس از اتمام تمرین،  با مصرف گینر این کربوهیدرات های ساده سریعاً جذب خون می شوند و سطح انسولین را در بدن بالا می برند و به این ترتیب به اسیدهای آمینه  یاری می رسانند که هرچه سریع تر به ماهیچه ها راه پیدا کنند و در نتیجه عضله سازی انجام شود.
مس گینر ها با بالا بردن سطح کالری که جذب بدن می شوند، به افزایش وزن و ساخت ماهیچه ها نیز کمک خواهند کرد. استفاده از این مکمل ها در کنار ورزش امکان عضله سازی در مدت زمان کوتاه را ایجاد می کند.

 

زمان مناسب برای مصرف مس گینر ها


گینرهای افزایش حجم به ساخت ماهیچه های حجیم و ورزیده کمک خواهد کرد. برای اینکه بتوانید از این نوع مکمل ها نتیجه ایده آل را کسب کنید لازم است، در اولین مرحله مقدار کالری مورد نیاز خود را محاسبه نمایید. همچنین بهترین زمان برای مصرف مس گینر ها صبح، قبل و بعد از تمرین و قبل از خواب بیان شده است.

 

مزایای مصرف مس گینر


گاهی اوقات امکان دارد، برای افراد تازه کار و مبتدی در دنیای ورزش و نیز بدنسازی این سؤال پیش بیاید که آیا گینرهای افزایش حجم و یا همان عضله ساز واقعاً تاثیر گذار هستند و در واقع مزایایی دارند؟  مصرف مکمل گینر عضله ساز فوایدی زیادی دارد که در پایین به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

1.    سرعت بخشیدن به ساخت عضلات
2.     تسریع تولید گلیکوژن در بدن
3.     کاهش آسیب پذیری عضله ها در هنگام تمرین
4.     وجود دوز بالای آمینو اسیدهای بسیار ضروری در گینرهای افزایش حجم
5.    وجود مواد مغذی بیشمار در گینرهای افزایش حجم
6.     تاثیر در توازن و تعدیل پروتئین در بدن

 

عوارض احتمالی مصرف مکمل گینر


گینر ها در کنار تمام مزایا و فوایدی که برای بدنسازان و ورزشکاران ایجاد می کنند، امکان دارد که علائم و عوارض جانبی نیز داشته باشند، آگاهی از این عوارض و همچنین علل آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به همین دلیل در این بخش از مقاله در ارتباط با مضرات احتمالی ناشی از مصرف این نوع مکمل ها صحبت می کنیم. اما قبل از پرداختن به این موضوع در ابتدا تأکید می کنیم که نباید به هیچ عنوان به صورت خود مختار اقدام به مصرف مکمل های گینر کرده و پیش از هرچیزی مشورت با پزشک متخصص و همچنین کارشناس تغذیه ضروری می باشد.

 

•    ایجاد مشکلات گوارشی


قبلاً در مورد مزایای کراتین برای ورزشکاران و همچنین بدنسازان به تفصیل بحث کرده ایم اما کراتین که در ترکیب برخی از گینرها یافت می شود، می تواند عوارض گوارشی را نیز در برخی افراد بوجود آورد. افرادی که بدنشان به کراتین حساسیت نشان می دهد، بایستی از مصرف گینرهای حاوی این عنصر پرهیز نمایند.
از جمله اثرات بد ناشی از مصرف کراتین می توان به کرامپ عضلانی ( یا همان تجربه دردهای شدید در ناحیه معده و نیز روده ) اشاره کرد. این درد ها ناشی از انقباض شدید در محل روده و معده خواهد بود. عوامل مختلفی می توانند باعث بروز کرامپ عضلانی شده که یکی از آنان را می تواند مصرف بیش از حد کراتین دانست. 
اگر در مصرف کراتین زیاده روی شود و در کنار آن، آب به میزان فراوان مصرف نشود، چنین حالتی برای فرد پیش می آید. برای درمان کرامپ عضلانی روش هایی همچون نوشیدن آب فراوان، ماساژ موضعی، برخی حرکات کششی  می توانند تاثیر مثبت داشته باشند.

 

•    چاقی ایجاد شده بر اثر مصرف گینر


متأسفانه در موارد بسیاری مشاهده شده است که فرد پس از مدتی، ورزش و تمرین را کنار می گذارد و صرفاً  گینر مصرف می کند. همانطور که می دانیم مکمل گینر حاوی مقادیر بالایی پروتئین، چربی و کربوهیدرات است. حال اگر این میزان از پروتئین، چربی و کربوهیدرات وارد بدن شود و از طریق تمرین و ورزش استفاده نشود، بدیهی است که باعث بروز چاقی بیش از حد خواهد شد.

2022-11-21 15:31:58


بازدید: 827

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel