انواع مکمل های انرژی زا

انواع مکمل های انرژی زا

اکثر آسیب‌های مکمل‌ها بر روی قلب، سیستم گوارش معده، کبد، کلیه و ارگان‌های دیگر بدن شخص می باشد. تصور برخی از افراد از مکمل‌های انرژی زا، حجم بسیار زیادی از کافئین می باشد که باور بسیار غلطی نیز است. مکمل‌ها اغلب از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر تشکیل خواهند شد و شاید مقدار بسیار کمی کافئین برای شادابی بدن درون آن در نظر گرفته می شود که خیلی خوب است. 
اگر استفاده از کافئین در دستور کار شما وجود ندارد، می‌توانید از مکمل‌های بدون کافئین استفاده نمایید. در ادامه این مطلب سعی کرده ایم اطلاعات بیشتری درباره مکمل انرژی زا در اختیار شما قرار بدهیم.


فواید مکمل انرژی زا بر بدن
 

مطالعات نشان داده‌اند که کمبود انرژی سبب خواهد شد که نتوانیم فعالیت های روزانه خود را به خوبی ادامه بدهیم. در این شرایط دائما خواب آلود هستیم و همین امر بر زندگی خصوصی و اجتماعی ما اثرگذار خواهد بود.
همچنین اگر انرژی کافی به بدن داده نشود. فعالیت ارگانهای بدن با اشکال رو به رو می‌شود و سبب بروز بیماریهای مختلف خواهد شد. کمبود انرژی تمرکز ذهنی افراد را نیز کمتر می کند. انواع مکمل انرژی زا با افزایش سطوح انرژی در بدن احساس خستگی دائم را از بین خواهد برد و به افزایش انرژی جسمانی و ذهنی یاری می رساند.
به همین دلیل بعد از مصرف مکمل انرژی زا احساس خوشایندی به ما دست خواهد داد و می توانیم فعالیت خودمان را بهتر انجام دهیم. این موضوع نیز برای افرادی که ورزش می‌کنند اهمیت بالایی دارد. در ورزش فرد به تمرکز ذهنی و بدنی نیاز خواهد داشت. استفاده از این مکمل به بهبود عملکرد ورزشکاران نیز کمک می‌کند.



انواع مکمل های انرژی زا

در ادامه مطلب، لیستی از مکمل‌ های انرژی را معرفی خواهیم کرد تا متناسب با نیاز بدنتان بتوانید بهترین را انتخاب کنید و نتیجه ی مطلوب را بدست آورید.
 

  • قرص کافئین
    مکمل کافئین با تقویت تحریک پذیری نخاع و جذب فیبرهای عضلانی بر روی سیستم عصبی مرکزی فعالیت می کند، که منجر به کمتر شدن درک خستگی و همچنین درد عضلانی در بدنسازان خواهد شد. 
    هم‌چنین اثبات شده است که عملکرد بدنی را در تمام انواع ورزش ها بهبود خواهد داد و خستگی ذهنی را علاوه بر اینکه کمتر می کند به تاخیر می اندازد. از جمله مزایایی که در مصرف کافئین به آن اشاره می شود ، در ادامه بیان می شود :
  • 1- ​‌در ورزشکاران استقامتی به طور متوسط ۳.۳ درصد عملکردشان بهبود پیدا می کند.
  • 2- عملکرد ورزش های قدرتی تا ۲۰ درصد بالا می رود.
  • 3- در دوندگان سرعتی به طور متوسط ۶.۵ درصد عملکرد آنها بهتر می شود.
  • 4- در وزنه برداران به طور متوسط، عملکرد آنها ۹.۵ درصد بهبود پیدا کرده است.
     

کافئین

 

  • مکمل اچ ام بی

    HMB، مخفف بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات، یک مکمل غذایی محبوب می باشد، که به دلیل پتانسیل آن برای کمک به رشد عضلانی و عملکرد ورزشی، توجه زیادی را در جامعه سلامت و تناسب اندام را به خود جلب کرده است.
    اچ ام بی در واقع ماده‌ای می باشد که بدن ما توانایی تولید مقدار کمی از آن را دارد. بنابراین بسیاری از افراد برای افزایش سطح  HMB در بدنشان، مکمل های اچ ام بی را مصرف می کنند.
    مطالعات، مصرف مکمل های HMB را با فواید بسیاری مانند افزایش عملکرد ورزشی، کاهش تجزیه عضلانی و همچنین افزایش رشد عضلانی در بین بزرگسالان مرتبط دانسته‌اند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که HMB توانایی این را دارد که ظرفیت و توانایی افراد برای ورزش کردن را در طولانی مدت بهبود دهد.
    به عنوان مثال، یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۱۶ قایقران نخبه نشان داده است که مصرف ۳ گرم HMB در روز به طور قابل توجهی ظرفیت ورزش هوازی و همچنین حداکثر قدرت بی هوازی را افزایش خواهد داد.

 

  • مکمل بتاآلانین

    بتا آلانین یک اسید آمینه غیر ضروری برای بدن می باشد و برخلاف اکثر اسیدهای آمینه، بدن شما از این اسید آمینه در جهت سنتز پروتئین استفاده نمی کند. در عوض، همراه با هیستیدین، باعث تولید کارنوزین خواهد شد. سپس کارنوزین در ماهیچه‌های اسکلتی شما ذخیره شده و کارنوزین تجمع اسید لاکتیک را در عضلات شما در طول تمرین کمتر کرده و این مورد منجر به بهبود عملکرد ورزشی خواهد شد.
    در عضلات شما، سطح هیستیدین به طور معمول بالا و سطوح بتا آلانین پایین می باشد، که تولید کارنوزین را محدود خواهد کرد. آزمایشات مشخص کرده که مکمل بتا آلانین سطح کارنوزین را در ماهیچه ها تا ۸۰ درصد بالا می برد. بتا آلانین با کاهش خستگی، افزایش استقامت و همچنین افزایش عملکرد در تمرینات با شدت بالا، عملکرد ورزشی را بهبود خواهد داد.

 

  • مکمل ال آرژنین

    ال آرژنین یک اسید آمینه به شمار می آید که به طور طبیعی در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات وجود دارد. این ماده برای ساخت پروتئین ضروری می باشد و معمولاً برای گردش خون در بدن استفاده خواهد شد.
    ال آرژنین در بدن به یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک تبدیل تغییر خواهد کرد. در واقع اکسید نیتریک باعث می‌شود رگ های خونی بازتر شوند تا جریان خون بهتر شود.  ال آرژنین همچنین ترشح هورمون رشد، انسولین و سایر مواد را در بدن تحریک خواهد کرد. ال آرژنین را می توان در آزمایشگاه ها ساخت و در مکمل ها مورد استفاده قرار داد.
    مکمل آرژنین به بدن شما این اجازه را می دهد که چربی‌های انباشته شده به عنوان منبع انرژی را مورد استفاده قرار دهد. بنابراین ال-آرژنین متابولیسم بدن شما را بالا می برد و به شکل گیری عضلات کمک بیشتری خواهد کرد.

 

  • قرص های جوشان انرژی زا

    اشکال دارویی خوراکی قرص‌ها پرمصرف ترین اشکال دارویی در سراسر جهان می باشند که به شکل کپسول، قرص، قرص جوشان و شربت در دسترس قرار دارند. قرص‌ها به صورت جامد می باشند  و احتمال دارد که جذب آن‌ها توسط دستگاه گوارش به کندی انجام پذیرد. 
    این امر باعث تاخیر در اثرگذاری دارو بر روی بدن خواهد شد و می‌توان با تجویز دارو به شکل مایع بر این امر غلبه نمود. در برخی از موارد و بیشتر در مورد مکمل‌های غذایی و همچنین بدنسازی، قرص های جوشان مفیدتر می باشند و می‌توان به جای قرص‌ها یا کپسول‌های بزرگ از قرص‌های جوشان استفاده نمود.
    قرص‌ های جوشان انرژی زا را می‌توان قبل از غذا و یا بعد از تمرینات بدنسازی مورد استفاده قرار داد و این نوشیدنی‌ها جایگزین مناسبی به جای نوشابه و قهوه خواهند بود.
    قرص‌های انرژی زا به افزایش متابولیسم بدن، کاهش خستگی ناشی از تمرینات ورزشی و همچنین در بهبود عملکرد بسیار تاثیرگذار می باشند.

 

مکمل های انرژی زا


نحوه استفاده از مکمل‌ های انرژی زا


نحوه و زمان مصرف مکمل های انرژی زا با توجه به نوع مکمل و همچنین بدن هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.  اکثر مکمل‌های انرژی زا قبل یا حین تمرین استفاده خواهند شد تا انرژی لازم برای تمرین را در بدن ایجاد کنند.
البته حتما به دستورالعمل مصرفی که بر روی بسته‌ مکمل‌های انرژی زا نوشته شده است، دقت کنید تا مکمل‌ها روی انرژی بدنتان تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. همانند سایر مکمل‌ها در صورتی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند تپش قلب و فشار خون بالا داشته باشد، حتما قبل از مصرف با کارشناس تغذیه مشورت نمایید.

2022-12-03 09:39:47


بازدید: 916

محصولات مرتبط

%12 تریبولوس ماسل هرب بهتا دارو
250,000 تومان 220,000 تومان موجود
%8 آرژنین کارن
304,000 تومان 280,000 تومان موجود
کافئین کارن
193,000 تومان موجود
آرژنین هلث اید
127,000 تومان ناموجود
%26 آرژنین یورو ویتال
310,000 تومان 230,000 تومان موجود
%20 قرص جوشان انرژی یورو ویتال
113,000 تومان 90,000 تومان موجود
0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel