نحوه مصرف پروتئین وی

نحوه مصرف پروتئین وی

افرادی که به‌طور مداوم برنامه ی ورزشی سنگین دارند، نیاز به دریافت پروتئین بیشتری خواهند داشت. این افراد معمولا پروتئین را به‌صورت مکمل مصرف خواهند کرد. اصلی‌ترین پروتئین بدنسازی پودر پروتئین وی می باشد و طرفداران زیادی نیز در بین ورزشکاران دارد.
تولیدکنندگان پودر پروتئین وی، این محصول را در بسته‌بندی‌های آماده به مشتریان عرضه می کنند، بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان، از این پودر برای تهیه شیک پروتئینی استفاده خواهند کرد.
یکی از مهمترین نکات درباره مصرف پروتئین وی، زمان آن می باشد. برخی اشخاص اطلاعات نسبتا کمی درباره این محصول پرفایده دارند. در ادامه شما را با فواید و نحوه مصرف پودر پروتئین وی آشنا خواهیم کرد.
 

معرفی مکمل پروتئین وی

پروتئین وی، بخشی از شیر می باشد که در قسمت مایع آن قرار گرفته است و در حین تهیه‌ی پنیر ایجاد خواهد شد. در شیر دو نوع پروتئین وی به میزان 20 درصد و کازئین به میزان 80 درصد یافت می شود. پس از تولید پنیر و دلمه زدن قسمت چرب شیر، پروتئین وی از آن جداسازی می‌شود. این پروتئین یکی از انواع مکمل‌هایی خواهد بود که بدنسازان از آن استفاده می‌نمایند و بر تامین انرژی، ساخت عضلات و همچنین ترمیم سلول‌های بدن تاثیر عمده‌ای ایجاد می کند.
علاوه بر اینکه پروتئین وی منبع بسیار مهمی از آمینو اسید هایی می باشد که بدن قادر به ساختن آن‌ها نخواهد بود. این پروتئین موجب بازسازی بافت‌های ماهیچه‌ای در بدن می‌شود.

سه نوع مکمل پروتئین وی وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصری برای هر یک می پردازیم.

1.مکمل پروتئینی وی کنسانتره (غلیظ): مکمل وی غلیظ، پروتئین کمتر (70 تا 80 درصد) و چربی و لاکتوز بیشتری در آن وجود دارد، طبیعی‌تر بوده و دارای فرآوری کمتری می باشد، که این به معنای بهتر بودن آن نخواهد بود و به آن ناخالصی بیشتری می دهد.

2.مکمل وی ایزوله (مجزا): این مکمل بیشتر فرآوری شده است تا چربی و لاکتوز کمتر و پروتئین بیشتر (90 درصد) در آن ایجاد شود، این فرآورده گرا‌‌ن‌تر نیز می باشد و برای افرادی که به لاکتوز حساسیت داشته، بهتر خواهد بود.

3.مکمل وی هیدرولیز شده: از این مکمل به صورت مصرف کلینیکی استفاده می شود و به حدی فرآوری خواهد شد که پروتئین آن به آمینو‌ اسید مبدل خواهد شد. در نتیجه خواص آلرژیک شیر از بین می رود. این فرآیند موجب تسهیل هضم مکمل در بدن شده و گران‌ترین نوع آن به حساب می آید.
 

نحوه استفاده از پروتئین وی برای عضله سازی

پروتئین وی از پروتئین موجود در شیر و آب پنیر ایجاد شده است. در واقع منبع اصلی این پروتئین، شیر می باشد، با این حال، آن را از آبی که بر روی ماست یا پنیر جمع شده به‌دست می‌‎آورند.
دو پروتئین در شیر وجود دارد؛ 80 درصد آن را پروتئین کازئین و 20 درصد پروتئین وی یا آب پنیر تشکیل خواهد داد. پروتئین وی خالص، دارای عطر و طعم نامطبوعی می باشد. در فرآیند فیلتراسیون مکرر ، آن را به صورت پودر درمی آورند و در طعم‌های مختلف به بازار عرضه خواهند کرد.
کارشناسان ورزشی این پروتئین را به کسانی توصیه خواهند کرد که می‌خواهند توده عضلانی خود را بر اثر ورزش بیشتر کنند. جالب است بدانید که این پروتئین علاوه بر افزایش حجم، می‌تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند.
پروتئین وی بر سیستم ایمنی بدن تاثیر خواهد داشت و می‌تواند بدن را در برابر بیماری تقویت نماید. این پروتئین به‌ سرعت جذب خواهد شد و هضم آن راحت می باشد. مکمل پروتئین وی در بسته‌بندی‌ها و طعم‌های مختلف در بازار وجود دارند.
هر اسکوپ پودر پروتئین وی 28 گرم می باشد که 80 درصد پروتئین و 20 درصد کربوهیدرات در آن وجود دارد. پودر پروتئین وی سرشار از کلسیم، آهن، سدیم و فیبر می باشد، حدود 3 گرم قند نیز در آن وجود دارد و فاقد هرگونه چربی خواهد بود.
ساختار پروتئین وی دارای اسید آمینه می باشد. همانطور که می‌دانید اسید آمینه نقش مهمی در تولید انرژی در بدن خواهد داشت. مصرف این پروتئین، باعث تولید انرژی در بدن شما شده و در نتیجه توده عضلانی شما بعد از انجام فعالیت و همچنین ورزش سنگین، بیشتر نشان می دهد.
بعد از انجام ورزش مقاومتی مثل کار با وزنه‌های سنگین، پارگی‌های میکروسکوپی در عضلات ایجاد خواهد شد. با مصرف مکمل پروتئین وی، مقدار زیادی پروتئین و اسید آمینه به بدن تزریق شده و اسید آمینه باعث ترمیم بافت‌ها می شود و عضلات را برای تمرین‌های بعدی حجیم‌تر، قوی‌تر و آماده تر می کند.
برای اینکه از مصرف این مکمل، بهترین نتیجه را دریافت نمایید، زمان و مقدار مصرف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه شما را با بهترین زمان استفاده از این مکمل آشنا خواهیم کرد.
 

پروتئین وی
 


نحوه مصرف مکمل های پروتئین وی

مقدار مصرفی که به طور معمول برای مکمل پروتئین وی بیان شده است، ۱ یا ۲ اسکوپ در روز می باشد که تقریبا معادل با ۲۵ تا ۵۰ گرم می باشد. برای آگاهی از چگونگی مصرف این مکمل پیشنهاد می شود، روی بسته‌بندی آن را مطالعه فرمایید و یا اگر به باشگاه ورزشی مراجعه می کنید، طریقه دقیق مصرف را از مربی خود جویا شوید.
مکمل پروتئین وی در زمان‌های مختلفی می‌تواند استفاده شوند.

  • صبح بعد از بیدار شدن: پس از خواب شبانه ذخایر پروتئین در بدن  کاهش پیدا می کند و این زمان، فرصت مناسبی می باشد که پروتئین را به عضلات خود رسانده تا به خوبی جذب گردد.
  •  قبل از تمرین ورزشی: نیم ساعت پیش از شروع کردن تمرینات بدنسازی و یا ورزشی نیز زمان خوبی برای مصرف پروتئین وی می باشد. در این حالت مکمل پروتئین به افزایش حجم عضلات یاری می رساند.
  •  ۱ ساعت بعد از انجام تمرین: به دلیل افت کارایی عضلانی بعد از تمرینات قدرتی، حدود یک ساعت بعد از تمرین، زمان خوبی برای کمک به ریکاوری ماهیچه‌ها می باشد.
  • قبل از خوابیدن شبانه: همان‌طور که اشاره کردیم پس از بیدار شدن از خواب در هنگام صبح، پروتئین موجود در بدن به پایین‌ترین مقدار خود خواهد رسید، بنابراین قبل از خواب نیز می‌توان ذخیره پروتئین را به حداکثر مقدار خود رساند تا افت آن در بدن ایجاد نشود.

 


پروتئین کازئین

در قسمت قبلی نحوه مصرف مکمل پروتئین وی را بررسی نمودیم. بیان شد که مکمل پروتئین انواع مختلفی را دارد و در این قسمت نیز به بررسی  پروتئین کازئین می پردازیم. کازئین نیز مانند پروتئین وی در شیر وجود دارد ، اما هضم و جذب آن بسیار کندتر از پروتئین وی در بدن انجام می پذیرد. 
کازئین وقتی با اسید معده ترکیب خواهد شد، سبب تشکیل ماده‌ای ژله‌ای می شود و تخلیه معده و جذب اسیدهای آمینه را به تاخیر خواهد انداخت، این مسئله باعث خواهد شد تا سرعت تجزیه پروتئین عضله کاهش پیدا کند.
 تحقیقات نشان داده که کازئین در سنتز پروتئین عضله از پروتئین سویا و گندم موثرتر می باشد اما در مقایسه با پروتئین وی تاثیرگذاری کمتری خواهد داشت. به طور کلی مکمل کازئین نوعی پروتئین لبنی با هضم بسیار کند می باشد که رشد توده عضلانی را بهتر خواهد کرد.



شیوه مصرف مکمل پروتئین کازئین

طریقه استفاده از پروتئین کازئین بسته به نوع و نیز شدت تمرینات و همچنین شرایط جسمانی هر فرد احتمال دارد کمی تفاوت داشته باشد. معمولا توصیه می‌ کنیم که افراد ترجیحا قبل از خواب از این مکمل ورزشی استفاده نمایند. به طور معمول ۱ اسکوپ (حدود ۳۰ گرم) از پودر کازئین را باید به ۳۰۰ میلی‌لیتر آب و یا شیر کم‌چرب اضافه کرده و از آن استفاده شود.
 

پروتئین وی

 


پروتئین ترکیبی

در بدنسازی از مکمل‌های ترکیبی نیز می‌توان استفاده کرد. در این نوع مکمل‌ها بصورت معمول از پروتئین زود جذب وی، کازئین، پروتئین تخم مرغ و … استفاده خواهد شد. در این صورت در هر مقدار مصرف کالری مناسبی برای بدن تامین شده و اسیدهای آمینه بسیاری برای عضلات فراهم خواهند کرد. پروتئین ترکیبی می‌تواند به اشخاص در جهت بالا بردن کارایی و رشد بیشتر ماهیچه‌ها کمک کند و طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن انتقال دهد. 
نحوه مصرف مکمل پروتئین به صورت ترکیبی بستگی مستقیم به نوع محصول خواهد داشت و بهتر است با توجه به دستور روی بسته‌بندی استفاده شود.

2023-02-14 13:00:24


بازدید: 2695

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel