تندرست

کاربرد بتا آلانین در ورزش

تندرست

کاربرد بتا آلانین در ورزش

بتا آلانین چیست؟

بتا آلانین به عنوان یک آمینو اسید برای بسیاری از ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد. گنجاندن این ماده به عنوان یکی از پنج مکمل تقویت کننده عملکرد بدن، نشان می دهد که این مکمل ورزشی چه فواید بیشمار و زیادی دارد‌ . این مکمل توسط بسیاری از ورزشکاران مصرف می شود تا بتوانند به یک عملکرد فوق العاده دست پیدا کنند.

بتا آلانین یک ماده و اسید آمینه غیرضروری است که به شکل طبیعی در بد انسان ترشح و تولید می شود اما مقدار آن متناسب با نیاز بدن انسان نیست. این مکمل به دلیل افزایش سطح کارنوزین عضلات و افزایش انرژی، به یک ماده حیاتی و مهم مبدل گشته است. در این مقاله درباره ساختار بتا آلانین صحبت خواهیم کرد و نگاهی به مزایا و مضرات آن می اندازیم تا آخر با ما همراه باشید.

 

مکمل بتا آلانین چیست؟

بتاآلانین از لحاظ بیولوژیکی و پزشکی یک اسیدآمینه غیر ضروری برای بدن است! اما در حالی که در علم تغذیه و  و بدنسازی به سرعت به یک مکمل ضروری تبدیل شده است. این آمینو اسید همچنین با نام تجاری CarnoSyn نیز در بازار شناخته می شود. همانطور که اشاره کردیم بتا آلانین یک اسید آمینه غیرضروری است، به همین دلیل افراد سالم، مقدار طبیعی بتا آلانین را برای عملکرد بدن بیوسنتز می کنند.

زمانی که بدن انسان کارنوزین یا آنزیرین را تجزیه می کند، ماده بتا آلانین ساخته می شود. بتا آلانین همچنین در زمان گوارش و هضم، زمانی که یک اتم کربن توسط میکروب های روده از اسیداسپارتیک خارج می شود نیز ساخته میشود.

این مکمل غذایی زمانی که به عنوان یک مکمل تقویتی مصرف می شود، از طریق یک تورن حمل کننده از جریان خون به ماهیچه ها و عضله های اسکلتی منتقل می شود. پس از ورود به سلول L-histidine عضلات و ماهیچه های اسکلتی، با اسید آمینه ضروری ترکیب می شود و دیپتید کارنوزین را تشکیل می دهد. اینجاست که در واقع همه چیز شروع می شود.

 

بتا آلانین

 

کارنوزین چیست؟

 

ماده شیمیایی مورد علاقه برای بدن کارنوزین است. کارنوزین یک دیپتید ساخته شده از دو آمینو اسید غیرضروری به نام هیستیدین و بتا آلانین است. این آمینو اسید عمدتا در عضلات و ماهیچه ها یافت می شود و در هنگام ورزش اهمیت زیادی پیدا می کند.

کارنوزین می تواند چندین عملکرد فیزیولوژیکی داشته باشد. اگر چه عملکرد آن به عنوان یک بافر عضلات به عنوان نقش غالب در زمان انجام ورزش به شدت مورد پذیرش است. افزایش محتوای کارنوزین عضله، می تواند عملکرد آنها را بهبود دهند.

 

منابع غذایی حاوی بتا آلانین کدامند؟

 

بعضی از غذاهایی که انسانها در طول مدت روز استفاده میکنند دارای مقدار کمی بتا آلانین است و اکثر آنها به صورت دیپتیدهای کارنوزین، آنزرین یا بالنین هستند. این مواد آمینو اسیدی را می توانید از پروتئین های حیوانی و گیاهی که در رژیم غذایی خود دریافت می کنید تامین کنید. منابع غذایی زیر که به صورت حیوانی و گیاهی هستند، منبع خوبی برای کارنوزین است.

  • گوشت پرندگان مانند: مرغ و بوقلمون
  • گوشت ماهی ها
  • نخود
  • گوشت گاو
  • مارچوبه
  • سویا
  • قارچ

میزان کارنوزین در بدن کسانی که اقدام به گیاه خواری می کنند کمتر از افرادی است که همه نوع مواد غذایی را استفاده می کنند و همچنین تن ماهی و گوشت گوساله منبع بالایی از آنزرین هستند.

 

دلیل استفاده از مکمل بتا آلانین چیست؟

 

بتا آلانین  بیشتر برای افزایش عملکرد و استقامت ورزشکاران در قالب مکمل های تقویتی تولید و به بازار عرضه می شود. درواقع عضلات بدن انسان حاوی کارنوزین هستند و در نتیجه مقادیر بالاتر کارنوزین ممکن است که باعث شود ماهیچه ها و عضلات بتوانند بهتر کار کرده و کارایی بالاتری داشته باشند. کارنوزین این کار را با کمک به تنظیم تجمع اسید در عضلات و ماهیچه ها انجام می دهد.

فواید ورزشی ساختار بتا آلانین، بیشتر در توانایی آن در افزایش غلظت کارنوزین عضلانی نهفته است. در حقیقت بتا آلانین اسید آمینه محدود کننده در سنتز کارنوزین است. به این معنی که وجود آن در جریان خون مستقیما با سطح کارنوزین ماهیچه در ارتباط است.

 

منابع بتا آلانین چیست؟

 

چه کسانی باید از بتاآلانین استفاده کنند؟

 

اغلب افراد و به خصوص ورزشکارانی که در زمینه های وزنه برداری، والیبال، بیسبال، فوتبال، کراس فیت، ژیمناستیک و دومیدانی فعالیت دارند، از یک مکمل بتا آلانین برای پشتیبابی از عملکرد خود استفاده می کنند.

در مکمل های پمپ نیز بتا آلانین وجود دارد که کمک می کند تندرست و پرانرژی باشید. در واقع بتا آلانین پایه اصلی مواد مکمل ورزشی پمپ است. در ادامه به بررسی این محصول می پردازیم.

 

بتا آلانین را چه زمانی مصرف کنیم؟

 

بتا آلانین می تواند یک  پاسخ شدید و محرکی را ایجاد کند، بنابراین مناسب ترین گزینه برای قبل از شروع ورزش کردن است. اگر بتا آلانین را قبل از انجام تمرینات ورزشی مصرف کنید، توانایی، پایداری و استقامت بدن شما را بهبود می دهد و همچنین سطح خستگی در عضلات و ماهیچه های  بدن را کاهش می دهد.

 

بتاآلانین در مکمل پمپ

 

مکمل ورزشی پر طرفدار و پرفروش پمپ یک مجموعه از آمینو اسید ها و مواد متحرک است که به دلیل نوع ترکیبات و فرمولاسیون خود اثرات مثبت بسیار زیادی بر بدن ورزشکاران دارد. این مکمل تقویتی در دسته مکمل های نیتریک اکساید قرار دارد و باعث افزایش خون رسانی به بدن افراد و ورزشکاران می شود. افزایش خون رسانی در اندام های بدن باعث می شود تا سطح تحمل بدنسازان در طول تمرینات افزایش یابد و مدت زمان خستگی آنها پایین بیاید.

مکمل پمپ، یک نوع مکمل پری ورکات یا مکملی است که باید قبل از تمرین استفاده شود، و استفاده آن قبل از تمرین موجب می شود تا قبل از تمرین مواد مغذی و پروتئین ها به ماهیچه ها و عضله ها برسد و باعث افزایش قدرت و استقامت عضلات شود. مکمل های پمپ به سه شکل تولید و عرضه می شوند که عبارتند از قرص، پودر و کپسول تولید می شوند.  شما می توانید با توجه به مشاوره مربی خود، نوع مد نظر و مناسب خود را خریداری کنید.

 

ویژگی های مکمل پمپ چیست؟

 

همانگونه که پیشتر نیز بدان اشاره شد، مکمل پمپ مجموعه ای از مواد عالی و آمینو اسید است که با ترکیب شدن با یکدیگر توانسته یک اثر فوق العاده داشته باشد. در این مکمل ها ماده بتا آلانین وجود دارد. ویژگی های مکمل پمپ عبارت است از:

  • افزایش خون رسانی
  • افزایش ریکاوری ماهیچه ها و عضلات بدن
  • کاهش چربی های مضر ماهیچه ها
  • تامین گلیکوژن عضلات جهت جلوگیری از آسیب دیدن آن
  • افزایش تمرکز فکری ذهنی بدنسازان
  • افزایش قطرو اندازه  رگ های خونی بدن
  • فاقد قند و آسپارتام و قند های مضر
  • افزایش انرژی ماهیچه ها و  عضلات
  • مناسب برای همه تیپ های بدنی
  • بهبود ترشح هورمون آنابولیک

 

 

بتاآلانین در مکمل پمپ

 

مزایای مصرف مکمل پمپ

 

پس از اینکه با مکمل پمپ و ویژگی های آنها آشنا شدید، بهتر است که با مزایای استفاده از این مکمل نیز آشنا شوید. حال به سوال اصلی بپردازیم که چرا باید از مکمل پمپ استفاده کنیم؟ ما در ادامه به دلایلی که باید این مکمل را مصرف کنید اشاره می کنیم.

 

دلیل اول :
افزایش استقامت بدن در اثر مصرف مکمل پمپ

مکمل پمپ یک مکمل ضروری برای عضلات ورزشکاران است. درواقع مکمل پمپ باعث افزایش پمپاژ خون در بدن می شود. عضلات برای عملکرد بهتر به اکسیژن نیاز داشته و خون اکسیژن را به ماهیچه ها می رساند. عضلات ها پس از اینکه حجم می گیرند، سطح اکسیژن آنها افت می کند، اما مصرف مکمل پمپ باعث افزایش خون رسانی و در نتیجه اکسیژن رسانی به ماهیچه ها می شود. این کار استقامت ماهیچه ها را بالا می برد و  باعث می شود تا وزنه ها را بیشتر و پر انرژی تر بالا ببرید.

 

دلیل دوم :
وجود مواد مغذی در مکمل پمپ

از آنجا که حجم عضلات برای ورزشکاران مهم است، مطمئن هستیم که به دنبال مکملی هستید تا حجم عضله هایتان را افزایش دهد. مکمل پمپ چگونه این کار را انجام می دهد؟ مکمل پمپ همراه خون غنی شده از اکسیژن، مواد مغذی که برای عضله سازی و افزایش حجم لازم است را نیز به ماهیچه ها می رساند. عضلات هرچه بیشتر این مواد مغذی را دریافت کنند، می توانند بازیابی و سوخت و ساز بیشتری داشته باشند.

 

دلیل سوم:
کاهش احساس خستگی بدنی با مصرف مکمل پمپ

مصرف مکمل پمپ باعث می شود تا پروتئین و انرژی که در زمان انجام تمرین از دست می دهید، جایگزین شود. مکمل پمپ یک مکمل پری ورکات یا یک مکمل قبل از تمرین است که زمان مصرف، مواد مغذی لازم را به ماهیچه ها می رساند تا با تولید انرژی در ماهیچه ها، فرد بدنساز هنگام تمرین دچار خستگی عضلانی نشود. مکمل پمپ باعث افزایش ریکاوری بدن شده و میزان احساس خستگی را کمتر می کند.

 

مقدار و روش مصرف مکمل پمپ

بهتر استت 25 الی 30 دقیقه قبل از انجام تمرین، یک اسکوپ مکمل پمپ را در 300 میلی لیتر آب به آرامی حل کنید و بعد از آن مصرف کنید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که این مکمل تقویتی را نباید مانند بقیه مکمل در شیکر مخلوط کنید. زیرا این کار باعث آزاد شدن گاز می شود و اثر مکمل را از بین برد.

به یخاطر داشته باشید که نباید بیشتر از یک اسکوپ در روز مکمل پمپ مصرف کنید و پس از مصرف این مکمل، آب فراوان بنوشید.

این محصول را دو بار در هفته مصرف کرده و به هیچ وجه در روزهایی که تمرین ندارید از مکمل پمپ استفاده نکنید. زمان مصرف این مکمل ها نیز مشخص است و باید حتما قبل از تمرین نوشیده شوند. نباید بیشتر از 2 ماه مصرف این مکمل را ادامه دهید، زیرا احتمال دارد برخی از مشکلات برای شما به وجود بیاورد.

 

فواید مکمل بتا آلانین

مصرف بتا آلانین برای ورزشکاران فواید بسیاری دارد که در این بخش به بررسی آن می پردازیم.

  • بیشتر شدن عملکرد در ورزش های کوتاه مدت
  • افزایش استقامت و قدرت
  • کاهش اثرات خستگی و افزایش انرژی بدن
  • بیشتر شدن عملکرد بدن در ورزش های مقاومتی و استقامتی
  • بهبود ماهیچه و عضلات در افراد مسن

 

فواید مکمل پمپ

 

مصرف مکمل پمپ باعث افزایش عملکرد در ورزش های کوتاه مدت می شود

اگر اهل ورزش هایی با شدت بالا اما در بازه زمانی کوتاه هستید، مصرف مکمل ورزشی بتا آلانین به افزایش عملکرد بدن شما کمک می کند. در واقع اسیدوزیس، زمان ورزش های شدید را محدود می کند. به این دلیل است که ساختار بتا آلانین عملکرد را افزایش می دهد.

 

افزایش قدرت بدنی با مصرف مکمل پمپ

مصرف بتا آلانین باعث افزایش قدرت و سطح عملکرد و استقامت ورزشکاران می شود. زمانی که ورزشکاران به ورزش های سنگین می پردازند، مصرف بتا آلانین باعث می شود تا قدرت آنها افزایش پیدا کند و تندرست بمانند.

 
کاهش خستگی و افزایش انرژی بدن با مکمل پمپ

زمانی که در حال انجام حرکات ورزشی هستید، پس از مدتی بدن شما احساس خسته می شود و شما مجبور به استراحت می شوید. مطالعات نشان داده است که مصرف بتا آلانین باعث می شود تا انرژی شما افزایش یافته و مدت زمانی که طول می کشد تا خسته شوید، طولانی تر شود. درواقع می توان گفت که استقامت را بالا می برد.

 

نقش مکمل پمپ در افزایش عملکرد ورزش های استقامتی

در ورزش های مقاومتی نیز مصرف بتا آلانین برای ورزشکاران باعث بهبود سطح عملکرد، افزایش قدرت و تندرست بودن می شود و خستگی را کاهش می دهد.

 

بهبود عضلات افراد میان سال

افراد میا سال هنگام ورزش به سرعت احساس خستگی می کنند و ساختار بتا آلانین باعث بهبود عملکرد عضله های آنها می شود.

 

مصرف بتا آلانین و کراتین

کراتین مانند بتا آلانین باعث افزایش عملکرد بدن شما در حین تمرینات ورزشی شده و همچنین باعث عضله سازی نیز می شود. زمانی که این دو مکمل با هم ترکیب شوند می توانید در تمرینات با قدرت و شدت بیشتری ورزش کنید.

یکی از اصلی ترین مزیت های مصرف همزمان این دو مکمل، افزایش سرعت چربی سوزی، عضله سازی بهتر و استقامت بالا در هنگام تمرینات است. برای خرید این مکمل فوق العاده می توانید به سایت تندرست مراجعه کنید.

همانطور که در عناوین فوق نیز به آن اشاره کردیم، بتا آلانین یک آمینواسید غیرضروری است، اما در دنیای ورزش و تغذیه نقش به سزایی دارد. از بتاآلانین در مکمل های بسیاری استفاده می شود که هر یک از آنها فواید مخصوص به خود را در دنیای ورزش دارند.

 

 

2021-06-26 18:01:19


بازدید: 1303

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel