تندرست

آرژنین چیست

تندرست

آرژنین چیست

آرژنین چیست

در دو دهه اخیر استفاده از مکمل ها برای تامین سوخت و ساز بدن و همچنین درمان بیماری ها افزایش چشمگیری داشته است. یکی از مکمل هایی که در این مدت بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است و می توان گفت باعث بهبود عملکرد بدن می شود مکمل آرژنین نام دارد.

این مکمل ورزشی فوق العاده معمولاً قبل از تمرین استفاده می شود تا اثر بخشی بالا تری داشته باشد. در این مطلب می خواهیم اطلاعات کاملی در مورد مکمل ورزشی آرژنین به دست آوریم با ما همراه باشد.

 

مکمل آرژنین چیست؟

 

یکی از مهم ترین آمینو اسید ها ضروری که در بدن وجود دارد و برای ساخت پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد آرژنین نام دارد. غذاهای پروتئینی که در طول روز مصرف می شود می تواند مقدار کمی از این آمینو اسید ها را به بدن برساند. اما برای افرادی که فعالیت های بدنی شدید دارند این مقدار کافی نیست. پس بهتر است از مکمل ها استفاده کنند.

اسید آمینه هایی که در مکمل آرژنین وجود دارد آرژنین، لیزین و اورنیتین هستند. کاربرد اصلی مکمل آرژنین را می‌ توان رگ گشایی دانست. زیرا باعث پمپاژ راحت‌ تر خون در بدن می‌ شود. به همین دلیل علاوه بر ورزشکاران و بدنسازان افرادی که دچار بیماری‌ های قلبی و عروقی هستند و حتی کسانی که در مشکل نعوظ دارند نیز از این مکمل استفاده می کنند.

 

عملکرد و مکانیسم آرژنین:

 

آرژنین را می توان ماده اصلی گاز نیتریک اکسید دانست. به همین دلیل است که باعث گشاد شدن رگ ها می گردد. بنابراین خونرسانی را به اندام‌ های مختلف بدن در هنگام انجام فعالیت های ورزشی راحت‌ تر می‌ کند. پس کارایی ورزشکاران را بالاتر می برد. به همین دلیل می ‌توان گفت این مکمل برای افرادی که ورزش های هوازی انجام می‌ دهند مناسب تر می باشد. علاوه بر آن این محصول برای فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن بسیار مناسب و ضروری می باشد.

این فرآیندها شامل پاکسازی بدن از مواد زائد، ترشح هورمون ها، دفاع از سیستم ایمنی بدن و همچنین بالا بردن هورمون رشد دانست. یکی دیگر از تاثیراتی که مکمل آرژنین بر روی بدن می‌ گذارد تنظیم کردن سطح نمک می باشد. تمامی این موارد باعث شده تا ورزشکاران به خصوص بدنسازان از طرفداران اصلی این مکمل باشند.

یکی از دلایلی که این محصول ورزشی را در بین بدنسازان محبوب کرده است تجمع آب در بدن آن ها می باشد که باعث می شود بدنی نرم و باد کرده داشته باشند.

 

میزان مصرف مکمل آرژنین چقدر است؟

 

به طور کلی برای استفاده از مکمل آرژنین باید با پزشک یا مربی بدنسازی مشورت نمایید اما به طور معمول هفته اول دوز بسیار پایینی از این مکمل مصرف می‌ شود. این کار موجب می شود عوارض و اثراتی که بر روی بدن دارد تحت بررسی بگیرد. پس از انجام این بررسی و مثبت بودن اثرات آن ها مشاور یا مربی بدنسازی می تواند میزان دوز مصرفی برای شما را تجویز کند.

اما به طور کلی دوز پیشنهادی که برای مصرف این مکمل بدنسازی به شما پیشنهاد داده می شود ۲ تا ۶ گرم می باشد. مصرف طولانی مدت این مکمل ورزشی باعث بروز اثرات چشمگیر و فوق‌ العاده‌ ایی در بدن شما خواهد شد. دقت داشته باشید که مصرف بیش از اندازه از این مکمل بدنسازی باعث ایجاد مشکلات گوارشی در ورزشکار خواهد شد. بنابراین در مصرف آن دقت نمایید.

 

زمان مصرف مکمل آرژنین:

 

در واقع زمانی می توان از تمامی فواید مکمل آرژنین بر روی بدن بهرمند شد که در زمان درست مصرف گردد. بنابراین برای آن که بهترین و بالاترین تاثیر را از این مکمل دریافت کنید بهتر است آن را قبل از انجام تمرینات ورزشی استفاده نمایید. به همین دلیل بهترین زمان حدود یک ساعت یا نیم ساعت قبل از تمرین ورزشی می باشد.

 

نحوه مصرف مکمل آرژنین:

 

همان طور که گفته شد این مکمل ورزشی باید قبل از تمرین مصرف شود و شما باید حدود ۲ تا ۳ ماه از این محصول استفاده کنید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که بهتر است روزانه دو تا سه وعده مصرف گردد. پس از این مدت نیز باید حدود ۳ ماه مصرف مکمل آرژنین را قطع کنید و بعد از این مدت دوباره استفاده از آرژنین را شروع نمایید.

 

آرژنین بیشتر در کدام رشته های ورزشی استفاده می شود؟

 

آرژنین بیشتر برای افرادی که ورزش های هوازی انجام می دهند مورد استفاده قرار می گیرد. البته محبوبیت بالایی نیز در بین بدنسازان دارد. به همین دلیل می توان آن را یک مکمل اصلی برای بدنسازان دانست. زیرا افرادی که در بدنسازی فعالیت می‌ کنند تمرینات بسیار سخت و فشرده‌ ای دارند. .

به همین دلیل نیاز به انرژی فراوان برای انجام فعالیت های ورزشی و ریکاوری پس از تمرینات دارند. مکمل آرژنین باعث می‌ شود تا بتوانند تمرینات سخت را به راحتی انجام دهند و علاوه بر آن برای بهبود و رشد عضلات نیز بسیار عالی عمل می ‌کند.

 

تاثیر مکمل آرژنین برای عضله سازی:

 

یکی از مهم ترین دلایلی که بدنسازان از مکمل‌ ها آرژنین استفاده می کنند تاثیر فوق العاده و عالی آن بر روی عضله سازی می باشد. زیرا بدن جهت سنتز بالا تر پروتئین بیشتری نیاز خواهد داشت. برای مثال می‌ توان گفت زمانی که به دلیل ورزش کردن حجم عضلات بیشتر می‌ شود.

این مکمل ورزشی باعث می گردد، به عضلات پیغامی ارسال گردد. و سلول‌ های عضلانی را تشویق به تولید هورمون رشد کند. این امر موجب می‌ شود تا روند عضله سازی بیشتر گردد.

همچنین یکی دیگر از ویژگی هایی که مکمل آرژنین دارد اثر ترمیم بخشی می باشد. بنابراین روند ریکاوری پس از تمرینات ورزشی بالاتر می رود و همچنین بافت عضلات سریع تر انجام می شود.

 

فواید آرژنین برای افراد عادی:

 

آرژنین به دلیل افزایش خونرسانی در بین ورزشکاران و بدنسازان طرفداران بسیار بالایی دارد. اما این مکمل ورزشی به دلیل تاثیرات فوق العاده ای که بر بدن  دارد می‌ تواند برای افراد عادی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. و فواید زیادی را برای آن ها به همراه دارد. در زیر به صورت خلاصه در مورد این فواید توضیح داده شده است.

 

سلامت قلب:

 

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که مکمل آرژنین دارد تولید اسید نیتریک در بدن است. این مکمل باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی در رگ ها شده و جریان خون در بدن راحت ‌تر خواهد شد.  پس ممکن است پزشکان برای درمان بیماری های قلب و عروق این محصول ورزشی را به بیمار پیشنهاد دهند. زیرا خون رسانی بهتر به اندام های بدن بخصوص قلب را به همراه دارد. و برای افرادی که دچار گرفتگی رگ ها می باشند نیز بسیار مناسب است.

 

درمان ناتوانی جنسی:

 

معمولا افرادی که دچار مشکل نعوظ هستند با مصرف مکمل آرژنین و افزایش خونرسانی به آلت تناسلی می توانند تا حدودی این مشکل را درمان کنند.

 

درمان ریزش مو:

 

افزایش گردش خون باعث می‌ شود تا ویتامین‌ ها، اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به ریشه های مو برسد. بنابراین رویش موها بیشتر شده و همچنین ضخامت مو نیز بیشتر می گردد‌. اگر می خواهید اثربخشی بالاتری از این مکمل را برای تقویت موها مشاهده کنید می توانید آرژنین را به همراه مواد معدنی و همچنین ویتامین هایی مانند روی، منیزیم یا بیوتین استفاده نمایید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

 

یکی از ویژگی های مهمی که مکمل آرژنین دارد آن است که باعث از بین بردن رادیکال‌ های آزاد در بدن می‌ شود. بنابراین از تخریب اندام‌ ها و همچنین پوست جلوگیری می کند. علاوه بر آن استقامت بدنی را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌ کند.

 

انواع مکمل آرژنین:

 

مکمل ورزشی در دوزهای مختلف به صورت پودر یا قرص تولید می گردند. دقت داشته باشید میزان مصرف این مکمل با توجه به نوع مکملی که استفاده می شود متفاوت می باشد.

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین انواع مکمل آرژنین، آرژنین آلفا کتو گلوتارات است که با نام  آرژنین ای ای کی جی نیز شناخته می شود و نوعی آمینو اسید تغییر یافته می باشد. این ماده برای تولید انرژی بسیار تاثیر گذار است. آرژنین AAKG خیلی سریع توسط دستگاه گوارش جذب می گردد. به همین دلیل تاثیر بسیار بالاتر و قوی تری نسبت به آرژنین های معمولی دارد.

آلفا کتو گلوتارات مکملی است که باعث بالا بردن انرژی و ساخت آمینو اسید در بدن می شود. و رادیکال های آزاد را در بدن تنظیم می کند. همچنین در بسیاری از فرآیندهای شیمیایی بدن به عنوان یک مولکول پیام رسان عمل می نماید.

 

مزایای مصرف مکمل آرژنین:

  • کاهش فشار خون

  • افزایش تولید اسپرم در مردان
  • کمک برای کاهش وزن در افراد
  • بالا بردن حجم عضلات
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تولید هورمون رشد
  • بالا بردن ریکاوری بدن پس از تمرین
  • بالا بردن عملکرد ورزشی در ورزشکاران و بدنسازان
  • کاهش خطرات بیماری های قلبی و عروقی

 

عوارض جانبی آرژنین:

مصرف مکمل‌ ورزشی یا دارو ها اگر بیش از اندازه باشد می‌ تواند عوارض جانبی را برای افراد به همراه داشته باشد. مکمل بدنسازی آرژنین نیز در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود عوارض مختلفی را به همراه دارد‌.

از جمله این عوارض عبارت است از حالت تهوع، استفراغ، اسهال، بی حسی و برافروختگی‌ همچنین در بعضی افراد که بسیار کم پیش می‌ آید ممکن است باعث کاهش پلاکت های خون گردد یا این که فرد دچار واکنش‌ های آلرژیک شود.

 

خرید مکمل ورزشی آرژنین:

 

مکمل های ورزشی در فروشگاه های نامعتبر که فاقد مجوز رسمی برای پخش می باشند نیز عرضه می گردند. اما باید این موضوع را بدانید که بهترین و معتبرترین مرکز برای خرید انواع مکمل های بدنسازی داروخانه اینترنتی تندرست می باشد. و به دلیل این که تحت نظر دکتر داروساز باتجربه اداره می گردد. شما می‌ توانید یک خرید کاملاً مطمئن و مناسب داشته باشید.

علاوه بر آن مکمل های ورزشی که در این داروخانه وجود دارد کیفیت بسیار بالایی دارند. همچنین قیمت مکمل ورزشی مانند آرژنین بسیار مناسب می باشد. پس شما می توانید برای خرید و دریافت مکمل ال-آرژنین به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه کنید.

 

 

2021-08-10 18:36:07


بازدید: 1159

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel