تندرست

خواص ویتامین ای

تندرست

خواص ویتامین ای

ویتامین ای چیست

بدن ما برای انجام عملکرد روزانه خود نیاز به مواد مختلفی دارد. پروتئین ها، چربی ها، مواد معدنی و ویتامین ها، از جمله این مواد هستند. مصرف ویتامین ها برای حفظ عملکرد طبیعی بدن و انجام متابولیسم ضروری است. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن، یعنی ویتامین  E صحبت کنیم. این ویتامین از جمله ویتامین های مورد استفاده ورزشکاران و بدنسازان است. به همین دلیل از آن به عنوان مکمل تقویتی نیز استفاده می شود. اگر قصد استفاده از این مکمل تقویتی را دارید، مطالعه این مقاله می تواند به شما کمک کند.

 

ساختار ویتامین E

از ویتامین ای در گذشته به عنوان ویتامین ضد سقط جنین یاد می شد. ویتامین E جزو ویتامین های محلول در چربی است. به طور کلی 4 ویتامین محلول در چربی داریم که شامل ویتامین های A، D، E و K است. ویتامین های محلول در چربی در بافت های چربی بدن حل می شوند. بنابراین برخلاف ویتامین های محلول در آب (B,C) اگر بیش از حد مجاز مصرف شوند، از بدن دفع نخواهند شد. به همین علت مصرف خودسرانه و بیش از حد این ویتامین ها، به شدت مشکل ساز خواهد بود. ویتامین ای همانند ویتامین ث از جمله مکمل های تقویتی است که ورزشکاران و بدنسازان از آن استفاده می کنند. ولی نکته مهم در خصوص مصرف این مکمل تقویتی این است که حتما به اندازه مجاز از آن استفاده کنید. زیرا همانطور که اشاره کردیم، مقدار اضافی این ویتامین از بدن دفع نمی شود. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص ویتامین E این است که این مکمل تقویتی توسط بدن انسان تولید نمی شود. به همین علت جزو ویتامین های ضروری برای انسان به شمار می آید. بنابراین همه افراد به خصوص ورزشکاران و کسانی که به حرفه بدنسازی مشغول هستند، باید مطمئن شوند که در رژیم غذایی شان به میزان لازم ویتامین ای وجود داشته باشد و یا در صورت نیاز از مکمل های تقویتی این ویتامین استفاده کنند.

 

 

نقش ویتامین ای در بدن

ویتامین E همانند ویتامین C یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های بدن است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که مولکول های خطرناکی به نام رادیکال آزاد را خنثی می کنند. اگر رادیکال های آزاد خنثی نشوند، باعث ایجاد سرطان خواهند شد. بنابراین مهمترین نقش ویتامین ای در بدن، فعالیت ضد سرطانی آن است. نکته مهم در خصوص خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E این است که این خاصیت، از آسیب دیدن رگ ها جلوگیری می کند. آسیب به رگ ها از جمله مهمترین عوامل بروز سکته های قلبی است. به همین علت می توان گفت که ویتامین ای باعث جلوگیری از سکته های قلبی می شود. از طرفی این مکمل تقویتی با تنظیم میزان کلسترول خون، از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند. نقش ویتامین E در حفاظت از دیواره رگ ها و مویرگ ها، باعث حفظ شادابی و جوانی  و رطوبت پوست می شود. این مکمل تقویتی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می شود. ورزشکاران توجه داشته باشند که این ویتامین خاصیت ضد انعقادی دارد. بنابراین باعث می شود که خون بهتر در رگ ها جریان پیدا کند. در نتیجه هنگام انجام تمرینات ورزشی، جریان خون بهتری خواهید داشت. مکمل تقویتی ویتامین ای  نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری های مربوط به چشم به خصوص آب مروارید دارد.

 

 

عوارض کمبود ویتامین E در بدن

همانطور که پیشتر اشاره شد، یکی از اصلی ترین نقش های این مکمل تقویتی، خاصیت آنتی اکسیدانی و پیشگیری از سرطان است. بنابراین کمبود این ویتامین در بدن ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. با توجه به نقش ویتامین ای در تنظیم فعالیت هورمون ها، کمبود آن میتواند باعث بر هم خوردن تعادل هورمون ها و در نتیجه اختلال در کار بدن شود. در اکثر بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند، کمبود ویتامین E هم مشاهده شده است. بنابراین می توان گفت کمبود این مکمل تقویتی، می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. نکته بسیار مهم در خصوص این ویتامین این است که ویتامین ای برای سلامتی سیستم عصبی ضروری است. پس کمبود آن می تواند موجب کند شدن واکنش های شما در برابر اتفاقات ناگهانی باشد. کمبود ویتامین E همچنین می تواند منجر به مشکلات بینایی شود. در مورد ورزشکاران و بدنسازان، این مکمل تقویتی نقش مهمی در تقویت استقامت فیزیکی و افزایش انرژی بدن دارد. پس کمبود آن باعث افت محسوس عملکرد شما در تمرینات ورزشی تان خواهد شد.

 

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای

همانطور که گفتیم، ویتامین E، ویتامینی محلول در چربی است. به همین علت اگر بیش از حد مورد نیاز بدن مصرف شود، در بافت های چربی و کبد ذخیره خواهد شد. بنابراین مصرف بیش از حد آن باعث می شود که این ویتامین در بدن تجمع یابد و باعث سردرد، تاری دید، خستگی یا ضعف شود. به همین علت مصرف این مکمل تقویتی به افراد سالم توصیه نمی شود. همچنین مصرف مکمل ورزشی ویتامین ای ، نه به همه ورزشکاران، بلکه به کسانی که به طور مداوم  و حرفه ای ورزش می کنند، توصیه می شود.

 

 

منابع طبیعی تهیه ویتامین E

ویتامین ای به فراوانی در مواد غذایی گوناگون یافت می شود. از جمله مهم ترین منابع این مکمل می توان به آجیل و مغزهای حاوی ویتامین E اشاره کرد. از جمله بهترین و غنی ترین منابع ویتامین ای تخم آفتاب گردان است. بادام، بادام زمینی، بادام هندی، تخم کدو و فندق از دیگر منابع غنی و مهم ویتامین E هستند. از دیگر منابع سرشار از این مکمل تقویتی می توان به میوه هایی مانند کیوی، انگور سیاه، انبه، زیتون، زردآلو و تمشک اشاره کرد. ویتامین ای در منابع حیوانی هم وجود دارد. گوشت غاز، ماهی قزل آلا و تخم ماهی سرشار از این ویتامین هستند. از جمله سبزیجات حاوی ویتامین E می توان به مارچوبه، اسفناج، برگ شلغم و برگ چغندر اشاره کرد. همچنین روغن آفتابگردان و روغن بادام، سرشار از ویتامین ای هستند.

 

 

فوائد مصرف ویتامین ای برای ورزشکاران

این مکمل در تنظیم فعالیت هورمون ها نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین با تاثیر بر روی هورمون ها به کاهش وزن شما کمک می کند. این مکمل تقویتی باعث بهبود جریان خون در رگ ها در هنگام انجام تمرینات ورزشی می شود. مصرف این مکمل باعث افزایش قدرت و استقامت ورزشکاران می شود. همچنین ویتامین E باعث افزایش انرژی در بدن شده در نتیجه عملکرد شما را در حین تمرینات بهبود می بخشد. فعالیت آنتی اکسیدانی این ویتامین باعث می شود در صورت آسیب دیدن در حین تمرین، سلول های آسیب دیده و همچنین درد عضلات شما سریع تر بهبود پیدا کند.

به طور کلی، مصرف مکمل اورجینال ویتامین ای به ورزشکاران و افرادی که به صورت حرفه ای و مداوم ورزش می کنند، توصیه می شود. حتما این مکمل بدنسازی را به اندازه مجاز مصرف کرده و از مصرف خودسرانه و بیش از حد مجاز، جدا خودداری فرمایید. توجه داشته باشید که مکمل اصل را از فروشگاه ها و داروخانه های معتبر خریداری کنید. شما می توانید جهت مشاوره برای خرید و آگاهی از قیمت مکمل ها و خرید مکمل های ورزشی تحت نظر وزارت بهداشت و با لیبل اصالت وزارت بهداشت به وبسایت تندرست از داروخانه دکتر توکلیان مراجعه نمایید.

 

 

2021-09-20 11:20:07


بازدید: 615

0 سبد خرید
حساب کاربری
0 علاقه مندی

021-66067516

tel
tel